Pojęcia pupy, gęby, formy i groteski na podstawie Ferdydurke W. Gombrowicza.

Wyjaśnienie pojęć pupy, gęby, formy oraz groteski na podstawie Ferdydurke Witolda Gombrowicza.

Postrzeganie siebie na podstawie doświadczeń Zenona Ziembiewicza z "Granicy" i Józia z "Ferdydurke".
Rodzina przyjmuje formę nowoczesną, awangardową. Awangarda przejawia sie w tym, że dzieci nie mają szacunku do rodziców, powojenne zdziczenie obyczajów, ...... okresu jazz -bendu.

Ściany pomalowane są na kolor jasnoniebieski. Pokój Zuty - nowoczesne biurko, szafa, kwiatek, plakaty na ścianach. Sypialnia rodziców - duże łóżko, przybory toaletowe na szafce, przejrzysty. Matka traktuje córkę jak koleżankę, nie akceptują Józia, bo nie pasuje do nich. Jest to typ rodziny inteligenckiej, wykształcone. Pan Młodniak - inżynier, ona - wyzwolona, nowoczesna. Oni rozmawiają wyłącznie przy posiłkach. Oni pojmują nowoczesność w ten sposób, aby robić wszystko aby nie być normalną rodziną.

Józio trafia do nich, gdyż Pimko uważa, że Józio chce być zbyt dorosły. Myślał, że umieszczając go w tej rodzinie, spowoduje, że Józio przestaje przyjmować gęby. Chciał go upupić. Poza tym Pimko miał nadzieję, że Józio zakocha się w Zucie. Zuta nie zwracała uwagi na Józia, chociaż on bardzo się starał. Postanowił wywołać awanturę. Obala formę, wyzwala się od niej. Drugi etap upupiania Józia to miłość do Zuty. Zakochuje się w niej, jednak później wyzwala się od formy.

Józio ucieka ze stancji. Pojawia się forma.

Rodziny Hurleckich.

Mieszkają w Bolimowie. Konstanty, ciotka, Zygmunt, Zosia, Lokaj - Franciszek, Walek, Marcycka.

Parobek symbolizuje wolność od formy, od gęby, jest wytworem natury. Dlatego też Miętus chce się z nim zbratać. Udaje mu się to. Zawsze poddany nie miał prawa głosu, był bity w twarz przez pana. Jest to rodzina ziemiańska, stara. Tutaj liczą się tradycje (jedzenie, zabawy, polowania, żadnej pracy). Dla Józia ta rodzina jest dla niego retrospekcją zdarzeń z dzieciństwa. Józio uważany jest za brzdąca, ma niechęć do ciotki. Nie chce być traktowany jak dziecko, nie chce przypominać sobie tej rodziny.

Zosia - anemiczka, ciotka się nią opiekuje.

Zygmunt - odzwierciedlenie Konstantego, pije alkohol, romansuje.

Józio chce porwać parobka aby złamać tą formę. Jednak nie udaje mu się to. Porywa Zosię. To jest przykrywką. On chciał pokazać, że nie jest dzieckiem, że jest mężczyzną, bo zakochał sie w Zosi i porwał ja. Później chciał ja zostawić. Jednak nie można uciec od formy, bo uciekając z jednej przyjmuje się drugą.

Człowiek zawsze będzie uzależniony od innych, nigdy nie może być sobą, ma na niego wpływ wiele ludzi, zawsze popada w jakąś formę. Człowiek przyjmuje maski, uczestniczy w określonych ...................., nie może być sobą. Człowiek stworzył sobie więzienie, on sam siebie ogranicza, wytwory kultury, cywilizacji.

To co tworzy człowiek - kulturę, zamiast dawać mu wolność, ogranicza go.

Człowiek ma określone schematy, aby uciec od tego prowadzi to do destrukcji, zakwestionowany zostaje także model rodziny. „nie ma ucieczki przed gębą, jest tylko w inną gębę".

Jeżeli człowiek próbuje zmienić swój charakter, zmienić siebie przybiera inną maskę, inną gębę. Świat jest teatrem, a ludzie to aktorzy, którzy zmieniają maski przez całe życie, a potem umierają. W ciągu całego życia nigdy nie byli sobą.